Aktualności
XIII Konferencja Naukowa Etyki Mediów 22-23 maja 2019 roku - Zaproszenie oraz program
XIII KONFERENCJA NAUKOWA ETYKI MEDIÓW 22-23 maja 2019 roku
Godność osoby w mediach – media godne osoby
The dignity of a person in the media – media worthy of a person
Przyjęcie szacunku dla godności osoby jako podstawowej zasady etycznej oraz poszanowanie godności każdego człowieka jako podstawowej zasady życia społecznego stanowią podstawowy i czytelny wyznacznik jakości dziennikarstwa oraz jakości życia społecznego. Respektowanie i realizowanie tych zasad jest nie tylko postulatem odpowiedzialnej pragmatyki życia społecznego, ale celem rzetelnej wiedzy służącej dobru człowieka i społeczności.
We współczesnej przestrzeni medialnej obserwujemy z niepokojem wiele negatywnych zjawisk naruszenia godności człowieka poprzez kłamstwa, naruszanie dóbr osobistych, bezpodstawne oskarżanie, poprzez słowa i język niegodne człowieka, manipulację i nieuczciwość ocen i komentarzy. Bezkarne fałszowanie rzeczywistości i manipulacyjna stronniczość opinii nie tylko naruszają standardy prawdy, ale podważają fundamenty ludzkiej uczciwości. Takie przekazy medialne nie powinny mieć nigdy miejsca w przestrzeni komunikacji społecznej, ponieważ poniżają człowieka i niszczą ludzkie wspólnoty. Dlatego troszcząc się o poprawę jakości współczesnej mediosfery, należy przywrócić należny szacunek dla godności człowieka we wszelkich działaniach medialnych i wyzwolić konieczny i skuteczny mechanizm etycznego sprzeciwu wobec zjawisk instrumentalizacji człowieka i tendencji upodmiotawiania maszyn.
Przestrzenią takiej troski o człowieka i jego godność są organizowane przez nas od 13 lat Konferencje Etyki Mediów. W czasie tegorocznej XIII Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie, Godność osoby w mediach – media godne osoby, Kraków, 22-23 maja 2019 roku, będziemy analizować z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
- godność osoby jako fundament relacji społecznych i afirmacji człowieka,
- etyka mediów jako ochrona godności człowieka,
- depersonalizacja mediów - medialna instrumentalizacja i manipulacja człowiekiem,
- podmiotowość maszyn i uprzedmiotowienie człowieka,
- język mediów godny i niegodny człowieka,
- szacunek dla człowieka jako powinność dziennikarska,
- dziennikarstwo dla dobra człowieka,
- godność człowieka jako warunek wolności i odpowiedzialności za słowo,
- media społecznościowe jako przestrzeń godnych i niegodnych przekazów,
- etyczne granice subiektywności ocen i poglądów w przestrzeni publicznej,
- reklama jako komunikacja perswazyjna w przestrzeni wolności i godności człowieka,
- uprzedmiotowienie człowieka w algorytmach reklamowych,
- szacunek dla człowieka jako podstawa etyczności reklamy,
- godność człowieka jako konieczne uwarunkowanie działań public relations,
- komunikowanie wizerunkowe – komunikowanie czy kreowanie wizerunku?
- marginalizacja etyczności public relations jako zagrożenie dla godności człowieka,
- edukacja medialna – potrzeba wychowania i samowychowania do odbioru mediów.
Program konferencji dostępny TUTAJ.
Potrzebne informacje znajdą Państwo na stronach:
www.etykamediow.pl
www.upjp2.edu.pl
www.ptks.pl
e-mail: etykamediow@upjp2.edu.pl tel. 503 402 416