Aktualności

Sprawozdanie z 4th International Conference Media for Man - Participation and use of media – creativity, competence, ethics, Kraków 19 stycznia 2022

27.01.2022
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

        W dniu 19 stycznia 2022 roku odbyła się czwarta edycja Międzynarodowej Konferencji Media for Man, której organizatorem był Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Temat przewodni konferencji brzmiał: „Participation and use of media – creativity, competence, ethics”. Obrady zgromadziły badaczy z ośrodków naukowych z Austrii, Słowacji, Niemiec i Polski. Konferencja odbyła się w formie on-line i była transmitowana przez telewizję JP2TV na kanale YouTube.

W części inauguracyjnej zebranych gości przywitała dr Katarzyna Drąg Dyrektor Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej. Słowo powitania i życzenia udanych obrad skierował do uczestników JM Rektor UPJPII ks. prof. dr hab. Robert Tyrała w formie listu, który odczytał dr Piotr Drąg. Prowadząca konferencję przeczytała także list powitalny skierowany do gości przez ks. prof. dr. hab. Michała Drożdża, Dziekana Wydziału Nauk Społecznych UPJPII, a zarazem Przewodniczącego Konferencji.

Pierwszą sesję konferencji prowadziła dr Katarzyna Drąg. Jako pierwszy z prelegentów, swój referat przedstawił Prorektor University of Applied Sciences in Burgenland prof. dr, MBA, Michael Roither pt. „Media for Man – but what if they don‘t use them? Decline of online dialogue due to young people‘s increasing unwillingness to engage in discourse in social media and the spiral of silence 2.0 – analysis and solution approach”. Następnie głos zabrała dr Jana Pecnikova z University of Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, która wystąpiła z prelekcją pt. „Intercultural competences in media – challenges and barriers”. Dwa kolejne wystąpienia należały do prelegentów z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Najpierw mgr Aleksandra Mirek-Rogowska przedstawiła referat pt. „Key competencies in infodemic – a reflection on the fight against disinformation”, który powstał we współpracy z nieobecnym na konferencji prof. dr hab. Krzysztofem Gajdką, prof. UPJPII. Ostatni referat w tej sesji przedstawiła dr Aleksandra Urzędowska na temat: „Word-forming creativity of a Polish social media user. Sociolinguistic profile”. Po wystąpieniach prelegentów otwarto dyskusję, podczas której zwracano uwagę m.in. na rolę kompetencji w komunikacji w mediach społecznościowych oraz niezbywalność kompetencji informacyjnych.

W drugiej sesji, której przewodniczyła dr Aleksandra Urzędowska, przedstawiono trzy referaty. Jako pierwsza wystąpiła doc. dr Terezia Roncakova z Uniwersytetu Katolickiego w Rużomberku. Przedstawiła wykład pt. „How do liberals call conservatives? Lexical analysis of media texts”. Następnie wystąpił duet: mgr Kamila Rączy i mgr Anna Teler z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, które przedstawiły referat na temat: „Ethical boundaries and communication potential of creativity in digital. Reflections based on the Tik-tok #holokaustchallenge and famous hand signal”. Część prelekcyjną tej sesji zamknął referat mgr Marty Cerkaskiej z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie pt. „Podcast as a medium for scientific and specialist content creators. Study of the competences of Polish podcasters”. Później nastąpiła dyskusja, podczas której prelegenci ustosunkowali się do uwag uczestników i dyskutanta.

Trzecią, a zarazem ostatnią sesję konferencji moderował dr Piotr Drąg. W tej części jako pierwszy prelegent głos zabrał dr Can Zeyrek z Uniwersytetu w Marburgu, który przedstawił referat pt. „The new despot’s creativity in using and blocking (digital) media – media manipulation in Erdoğan’s autocracy”. Następnie swój referat przedstawiła dr Natalia Hass z Franciscan University of Steubenville (Kampus w Austrii) na temat: „The use of social media as a challenge for children – a psychological perspective”. Ostatnia prezentacja należała do dr Katarzyny Drąg, której tematyką było: „Importance of non-verbal competences in network communication”. Konferencję zwieńczyła interesująca dyskusja, która ogniskowała się wokół dwu zagadnień: działalności i roli mediów społecznościowych w państwie pod rządami autorytarnymi; oraz wagi edukacji medialnej w procesie wychowania kompetentnych kolejnych pokoleń użytkowników mediów, zwłaszcza mediów społecznościowych.

Podczas podsumowania 4th International Conference Media for Man dr Katarzyna Drąg podziękowała osobom zaangażowanym w organizację tego spotkania oraz uczestnikom, którzy zechcieli się podzielić wynikami swoich badań. Dzięki transmisji Konferencji na kanale You Tube JP2TV w konferencji uczestniczyło kilkuset słuchaczy, goście z Czech oraz Studenci IDMIKS. Zapowiedziano, że owocem spotkania konferencyjnego będzie publikacja. Wyrażono nadzieję, że następna, piąta edycja Konferencji Media for Man będzie mogła odbyć się w formie stacjonarnej.

mgr Marta Cerkaska

Pliki do pobrania
PROGRAM konferencji 269.61KB [ .pdf ]

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Na stronach internetowych Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UPJPII w Krakowie stosowane są pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.

Zapisano