Aktualności

Największy w Polsce leksykon medialny z udziałem pracowników naukowych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Promocja 11 III 2024

04.03.2024

Baner promocyjny leksykonu z dwiema okładkami książek po prawej. Po lewej tytuł „Największy w Polsce LEKSYKON TERMINÓW MEDIALNYCH” i wzmianka o współpracy naukowców z UPJP2.

 

Właśnie nakładem Wydawnictwa Adam Marszałek ukazał się „Leksykon terminów medialnych”, największa tego typu publikacja na polskim rynku medioznawczym. W pracach nad jej opracowaniem brali udział pracownicy Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Spotkanie promujące leksykon odbędzie się 11 marca 2024 r. (poniedziałek) o godz. 13:15 w Sali Kazimierza Wielkiego w podziemiach Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego na ul. Jagiellońskiej 15 w Krakowie.

Leksykon powstał według pomysłu i pod redakcją naukową Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego oraz przy współpracy Krystyny Doktorowicz, Pawła Płanety oraz Ryszarda Filasa. „Leksykon terminów medialnych” liczy 3 tys. haseł, zarówno definicyjnych jak i problemowych. Jest jedynym tak szczegółowym i obszernym zbiorem informacji o mediach polskich i światowych na naszym rynku wydawniczym. Powstał w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Śląskiego przy współpracy 200 badaczy mediów wywodzących się z najważniejszych polskich ośrodków naukowych, w których są prowadzone studia medioznawcze, a także badania nad mediami i komunikacją społeczną. Autorami haseł są również dziennikarze, przedstawiciele branży reklamowej i PR. Ze względu na to, że nauka o mediach i komunikacji społecznej jest interdyscyplinarna, w gronie autorów haseł znajdują się m.in.: ekonomiści, filmoznawcy, historycy, językoznawcy, kulturoznawcy, literaturoznawcy, medioznawcy, politolodzy, prawnicy, socjolodzy i teolodzy.

Hasła do „Leksykonu” były opracowywane w ramach 12 sekcji tematycznych. Brali w nich udział również pracownicy naukowi Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie:
  • dr Olimpia Górska koordynowała dział „Media audiowizualne w teorii i badaniach, pragmatyka telewizji” oraz opracowała hasła z tego zakresu,
  • mgr red. Bernadetta Cich opracowała hasła z zakresu dziennikarskich form telewizyjnych i technologii mediów,
  • dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin przygotowała wybrane hasła z dziedziny PR,
  • ks. prof. dr hab. Michał Drożdż – hasło problemowe z zakresu etyki mediów,
  • ks. dr hab. Sławomir Soczyński – hasło problemowe na temat medialnego tabu.

 

Okładka książki „LEKSYKON TERMINÓW MEDIALNYCH A|L” w barwach białej, czerwonej i granatowej, z nazwiskami redaktorów. Okładka książki „LEKSYKON TERMINÓW MEDIALNYCH M|Z” w barwach białej, czerwonej i granatowej, z nazwiskami redaktorów.

 

 

Publikacja to efekt projektu w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” (NdS/530026/2021/2021)
finansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Na stronach internetowych Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UPJPII w Krakowie stosowane są pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.

Zapisano