Aktualności

FENIKS Specjalny „Medialny” dla ks. prof. Michała Drożdża

22.12.2020
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Znamy laureatów nagrody Stowarzyszenia Wydawców Katolickich – FENIKS 2020. Na początku grudnia kapituła konkursowa podjęła decyzję o przyznaniu FENIKSA Specjalnego „Medialnego” dla ks. prof. dr hab. Michała Drożdża, dziekana Wydziału Nauk Społecznych. Wyróżnienie w sposób szczególny akcentuje postać inicjatora, pomysłodawcy i redaktora serii wydawniczej „Etyka Mediów”.  Jednak sam obdarowany rozszerza grono nagrodzonych.  

Stowarzyszenie Wydawców Katolickich co roku nagradza twórców w wielu kategoriach, którzy swoją pracą i wrażliwością propagują wartości katolickie w przestrzeni społecznej. Zdarza się, że w danym roku kapituła przyznaje dodatkowe nagrody – Feniksy Specjalne.

Nowe odczytanie roli mediów w Kościele

Choć w uzasadnieniu wyboru, wskazuje się na konkretne dzieło, nagroda wieńczy całokształt twórczości. Ks. Andrzej Paszkowski SDB, prezes Stowarzyszenia Wydawców Katolickich podkreśla, że postać ks. prof. Drożdża jest szczególna w kontekście określenia roli współczesnych mediów, w życiu i działalności Kościoła. Prezes SWK opowiada o realnym zaangażowaniu laureata w budowanie pomostu między kierunkami kultury współczesnej a niezmiennymi wartościami etycznymi. Ponadto, wymienia liczne inicjatywy, jak chociażby zaangażowanie w Radę KEP ds. Środków Społecznego przekazu, w której czynnie bierze udział nagrodzony Feniksem Specjalnym „Medialnym”. - Od dłuższego czasu obserwujemy, ile wkładu w rozwój, poznawanie, w przybliżanie mediów Kościołowi i Kościoła mediom ukazuje w swoich pracach, a także i działalności naukowo-pedagogicznej ks. prof. Drożdż, dlatego to nie jest nagroda tylko za jedno dzieło, ale za całą serię, w której przejawia się jego myśl i kierunki działania – dodaje ks. Andrzej Paszkowski SDB.

OtrzymaliśMY

Rzeczywistość pandemii, która przeniosła świat do przestrzeni wirtualnej, tym bardziej potrzebuje silnego akcentu etycznego. - W tym okresie pandemicznym, odbieram tę nagrodę, jako szczególny znak zainteresowania potrzebami i wartościami etycznymi w mediach – mówi ks. prof. dr hab. Michał Drożdż, dziekan Wydziału Nauk Społecznych.

Na pytanie, czy spodziewał się takiego wyróżnienia, jak zwykle skromnie odpowiada, że nie. – To było dla nas miłe zaskoczenie. Celowo mówię nas, bo Feniks Specjalny „Medialny” jest nagrodą dla całego zespołu projektu „Etyka Mediów” – podkreśla.

Rzeczywiście, „Etyka Mediów” zrzesza wiele osób, gdyż nie jest jednorazowym wydarzeniem, czy pojedynczym tomem. To projekt, na który składa się coroczna konferencja naukowa oraz jej owoc czyli seria wydawnicza. Sam pomysł sięga 2007 roku. W gronie inicjatorów znaleźli się śp. ks. dr hab. Andrzej Baczyński oraz dr Maja Bednarska. Co roku w maju odbywa się ogólnopolska konferencja naukowa Etyki Mediów, której edycja 2020 była już czternastą. Dotychczas, we współpracy z Wydawnictwem Biblos wydano 17 tomów „Etyki Mediów”. A w najbliższych dniach pojawi się kolejny, osiemnasty. – Chciałbym z tego miejsca docenić wysyłki poprzedniego dyrektora ks. Jerzego Zonia, jak i obecnego ks. dr. Andrzeja Dudka za wielką życzliwość i zainteresowanie wydawaniem tej serii – dodaje ks. prof. dr hab. Michał Drożdż, redaktor. Poszczególne tytuły tomów odnoszą się do konkretnych wartości etycznych, jakie w danym roku wydają się istotne. Ich interpretacje i pogłębioną refleksję zawierają referaty wygłaszane w trakcie konferencji, na którą co roku przybywają przedstawiciele z ośrodków akademickich w całej Polsce.

Narodziła się Siostra Etyki

O tym, że projekt Etyka Mediów ciągle się rozwija, a jego organizatorzy nie osiedli na laurach, świadczy trzeci filar - konferencja międzynarodowa „Media for Men”. Jej pierwsza edycja odbyła się w 2017 roku i od początku ma charakter międzynarodowy. Skupia zaproszonych badaczy mediów z zagranicy, a swój przekaz ogniskuje wokół walorów człowieczeństwa i mediów – Można powiedzieć, że to siostrzana inicjatywa Etyki Medów – potwierdza Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego, dr Katarzyna Drąg.

Krakowska szkoła Etyki Mediów

Wokół projektu ukształtowało się środowisko, które nieśmiało można określić krakowską szkołą Etyki Mediów. Związane rzecz jasna z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, jak i całym Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Twórcy projektu podkreślają fundamentalne nawiązania do myśli personalistycznej Karola Wojtyły. – Myśl Patrona uczelni, ale też naszego projektu, zawiera się w analizach kondycji etycznej mediów i ciągle ewoluuje – podkreśla przewodniczący konferencji oraz redaktor serii Etyka Mediów, ks. prof. dr hab. Michał Drożdż.

W kontekście badań nad wartościami etycznymi nie sposób nie wymienić miejsca, gdzie od lat rozwija się projekt, Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. – Ten wycinek medioznawstwa, w kontekście m.in. komunikacji promocyjnej, marketingu, czy historii prasy jest szczególnie badany w naszym Instytucie – podkreśla dyrektor IDIKS, dr Katarzyna Drąg, sekretarz konferencji Etyki Mediów. Akcentuje też kluczową rolę ks. prof. dr hab. Michała Drożdża, który zainicjował i ciągle rozwija projekt jako znak rozpoznawczy dla Instytutu, Wydziału Nauk Społecznych oraz całego UPJPII w Krakowie.

Dla studentów i ze studentami

Etyka Mediów jest obecna na Uniwersytecie nie tylko w trakcie konferencji, czy na kartach wydawanych tomów. To przede wszystkim całoroczna, mrówcza praca, wielu osób. Ale też istotny element w kształceniu młodych adeptów dziennikarstwa, gdzie walory etyczne, w świecie mediów są przekazywane podczas zajęć, przez cały rok. Kolejnym krokiem jest zaproszenie studentów na obrady konferencyjne, co dla wielu z nich jest pierwszym zetknięciem z poważną konferencją naukową.

Obecność studentów i doktorantów jest widoczna także w organizacji  przedsięwzięcia. – Tworzą się zespoły wolontariuszy, którzy chcą pomagać i wspierać projekt. Niekiedy sami proszą o datę spotkania organizacyjnego, w trosce o dobro projektu Etyki Mediów, który na stałe wpisał się w kalendarz Instytutu i nasze codzienne obowiązki– wylicza dyrektor Katarzyna Drąg. Perspektyw jest wiele, marzeń jeszcze więcej.

 

red. Katarzyna Radwańska

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Na stronach internetowych Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UPJPII w Krakowie stosowane są pliki „cookies” zgodnie z Polityką prywatności.

Zapisano