X Konferencja Etyki Mediów

Etyka mediów – etyczność w mediach
Media Ethics – Ethic in the Media
Kraków, 18–19 maja 2016 roku
Etyka mediów – etyczność w mediach
Media Ethics – Ethic in the Media
Kraków, 18–19 maja 2016 roku
Media to ludzie, a tam, gdzie jest człowiek, który myśli i działa, tam ujawnia się także aksjologiczny i etyczny wymiar jego działania. Środowiska medialno-dziennikarskie dysponują dziś ogromnym potencjałem oddziaływania na ludzi, który powinien służyć dobru człowieka i postępowi społecznemu. Potencjał mediów, źle wykorzystany, może niestety przynieść ogromne szkody moralne i społeczne. Głównym problemem współczesnej mediosfery nie jest brak odpowiednich kodeksów etyki dziennikarskiej i etyki mediów w różnych obszarach komunikowania społecznego, ale raczej trudności w praktycznej realizacji zasad etyki oraz problem jakości etyki i jej realnego wpływu na działania człowieka.
Dlatego już od 10 lat zapraszamy do Krakowa na Konferencję Etyki Mediów, stanowiącą forum wymiany doświadczeń i naukowych poszukiwań, płaszczyznę dialogu teoretyków i praktyków mediów, przestrzenią wspólnej troski o etyczność mediów dla dobra każdego człowieka. W czasie Jubileuszowej X Międzynarodowej Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie Etyka mediów – etyczność w mediach. Media Ethics – Ethic in the Media, Kraków, 18-19 maja 2016 roku, analizowaliśmy z różnych perspektyw medioznawczych, między innymi, następujące problemy:
- potrzeba i rola kodeksów etycznych w mediach, teoria i praktyka etyczna w mediach;
- konteksty i regulacje etyczne w różnych obszarach komunikowania społecznego;
- płaszczyzny dyskursu etycznego, czy możliwy jest etos dziennikarski bez etyki;
- relacja etyki do prawa i innej normatywności medialnej, o co chodzi w etyce mediów;
- problem jakości etyki mediów i jej realny wpływ na działanie ludzi mediów;
- etyczność w mediach: jakość, odpowiedzialność, powinność itd.
- różne oblicza i odsłony wartości i antywartości w mediach;
- wyzwania i zagrożenia medialnym złem – komunikowanie „antywartości”;
- etyka reklamy, etyka public relations, etyka Internetu, netykieta;
- etyka mediów w kontekście komercjalizacji i marketingu wartości;
- etyczność w kontekście nowych technologii medialnych;
- etyczna odpowiedzialność odbiorców mediów.